مرکز تخصصی بررسی مشاغل سخت و زیان آور محیط کار

دارای مجوز رسمی از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مشاغل سخت و زیان آور محیط کار (سختی کار)

حوادث و سوانح ناشی از کار و در محیط های کاری نه تنها در ايران بلکه در تمام دنیا يکی از مشکلات اصلی است که نیروی کار در جهان را تهدید می کند. اين سوانح، می تواند ناشی از پرخطر بودن محیط های کاری و نیز حاصل مشاغل سخت و زيان آور باشد.

که مستقیماً جان کارگران را تهديد میکند مانند کار در ارتفاع يا کار با دستگاههای پرخطر در کارگاه ها می باشد.

مشاغل سخت و زيان آور به مشاغلی اطلاق میشود که در آنها عوامل محیط کار غیراستاندارد بوده و در فرد شاغل به جهت تماس مستمر با اين عوامل ، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت طبیعی ايجاد می شود.

که نتیجه آن بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن نظیر فرسودگی، پیری زودرس ، کاهش توانايی های جسمی و فردی، نقص عضو و غیره می شود.

اثرات و پیامدهای قابل جبران و مهم تر از آن غیر قابل جبران مشاغل ساخت و زيان آور عبارت اسات از: کاهش شنوايی، ضعف بینايی، آسیب های جسمی و حرکتی، ايجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی.

این موارد زيرمجموعه ای از آسیبهای شغلی است که ممکن است حتی باگذشت چند سال پس از بازنشستگی، در افراد بروز کند.

لیست مشاغل سخت و زیان آور (سختی کار)

برای جبران لطمات و خسارت هايی که به کارکنان و دارندگان مشاغل ساخت و زيان آور وارد میشود، دستورالعملی تدوين گرديده است که مشاغل از طريق دستگاه های ذيربط پیشنهاد و برای تصويب به شورای امور اداری و استخدامی ارسال میکنند.

کارها و مشاغل سخت و زيان آور بر اساس ماده 2 دستورالعمل عبارتند از:

1- کار در محیط هایی که در آن گردوغبار و گاز و بخارات شیمیایی بالایی منتشر شود مانند گرد و غبار سیلیس، چوب، گاز و بخارات معدنی، آلی و غیره
2- کار در معادن زيرزمینی که ايجاب میکند، شاغل در تونل ها و راهروهای سرپوشیده به فعالیت بپردازد.
3- تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره های مشغول به کار يا در مجاورت کوره های ذوب به نحوی که شاغل مستقیماً در معرض حرارت و بخار زيان آور که از کوره ها متصاعد میشوند باشد.
4- کار با مواد شیمیايی زيان آور از طريق خرد کردن، آسیاب کردن، جدا کردن، جابه جا کردن، پرکردن، خالی کردن، مخلوط کردن، پاك کردن، پاشیدن و در معرض حالات مختلاف آن قرار گرفتن است. و آستانه مجاز و زمان تماس با آن ها و نوع مواد طبق دستورالعمل های وزارت کار وامور اجتماعی تعیین میشود.

5-کار در محیط هايی که سروصدا بیش ازحد آستانه مجاز بوده و زمینه بیماری های شنوایی يا روانی رافراهم میسازد.
6- کار در محیط های آلوده به عوامل بیولوژيثی زيان آور از قبیل کار در بیمارستانها، آزمايشگاهها،…
7- کار در فضای باز و در ارتفاع بیش از 5 متر بر روی دکل ها، اتاقک های متحرك، داربسات ها و اسکلت ها
8- کار در تونل های انجماد
9- کار بر روی خطوط و تاسیسات برقدار 63 کیلو وات و بالاتر
10- کار در محیط هايی با فشار محیطی بیش از حد مجاز از قبیل غواصی
11- کار در مشاغلی که انجام آن مستلزم پوشیدن و يا استفاده از لباس و وسايل ايمنی حفاظتی خسته کننده در شرايط محیطی نامساعد است.  و در طول مدت کار شاغل را در وضعیت نامطلوب جسمی تحت فشار قرار میدهد.

12-کار در شرايط و محیط هايی که از لحاظ طبیعی غیرمتعارف است و فشار روحی و عصبی، عاطفی و خستگی فردی و جسمی پديد می آورد. از قبیل کار با معلولین ذهنی و جسمی، بزهکاران، زندانیان، بیماران روحی و روانی، اموات و …
13- کار با حیوانات درنده و گزنده

14-کار در فاضلاب ها و محیط های متعفن نظیر کار در گنداب روها، کشتارگاه ها، حمل پوست خام حیوانات
15-رانندگی ماشین آلات سنگین راهسازی از قبیل بولدوزر، گرايدر، ويبراتور، غلطک های ويبره و فینیشر

اقدامات لازم جهت بررسی مشاغل سخت و زیان آور محیط کار

bubble_chart

گام اول) وزارت بهداشت و درمان

سنجش، اندازه گیری و ارزیابی آلاینده های محیط کار مانند صدا، گردو غبار، گاز و بخارات، استرس حرارتی و غیره توسط شرکت های داری مجوز ارائه خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای

gps_fixed

گام دوم) وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

پس از سنجش آلاینده های محیط کار و تایید آلودگی بالا توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در مرحله بعد باید توسط کمیته های بدوی و تجديد نظر استانی وزارت کار مورد تایید قرار گیرد.

wallpaper

گام سوم) سازمان تامین اجتماعی

با تایید مشمولیت مشاغل سخت و زیان آور محیط کار توسط دو وزارت بهداشت و کار، پرونده سختی کار به سازمان تامین اجتماعی ارسال می گردد و در صورتی که میزان سابقه کار ثبت شده مورد تایید قرار گرفت، فرد شاغل مشمول بازنشستگی می شود.

اندازه گیری آلاینده های محیط کار

جهت تایید مشاغل سخت و زیان آور محیط کار ما چه کمکی به شما می توانیم انجام دهیم؟

شرکت مهندسی ایمن گستر جامعه نگر دارای مجوز رسمی ارائه خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای از حوزه ی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در راستای تحقق اهداف خود به منظور جامعه ای  ایمن ، سالم و پاک و همچنین گسترش دانش ( H.S.E ) و  با بهره گیری  از کارشناسان  مجرب و دارای مسئول فنی شرکت (‌سه دهه سابقه خدمت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) با صنایع بزرگ و کوچک آماده خدمات رسانی می باشد.

جهت اجرای اولین گام بررسی تایید مشاغل سخت و زیان آور محیط کار(سنجش، اندازه گیری، و پایش آلاینده های محیط کار) می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نمایند. 

ما نمی‌گوییم که بهترین هستیم، بلکه با نتایج حاصل، آن را به اثبات می‌رسانیم.

به این همکاری ها افتخار می کنیم

رزومه شرکت بهداشت حرفه ای ایمن گستر جامعه نگر
keyboard_arrow_up