سنجش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی محیط کار

دارای مجوز رسمی ارائه خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سنجش، پایش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی محیط کار

شرکت ایمن گستر جامعه نگر در راستای تحقق اهداف خود به منظور جامعه ای  ایمن ، سالم و پاک و در زمینه مهندسی بهداشت حرفه ای و همچنین گسترش دانش ( H.S.E ) و  با بهره گیری  از کارشناسان  مجرب و دارای مسئول فنی شرکت (‌سه دهه سابقه خدمت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)  خدمات سنجش و ارزیابی و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی محیط کار  با استفاده از متدهای علمی بروز بهداشت حرفه ای انجام می دهد.

0
پروژه های اندازه گیری آلاینده های محیط کار
0
سال سابقه فعالیت
سنجش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی

خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای

سنجش، پایش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی محیط کار

اندازه گیری گرد و غبار محیط کار

سنجش و پایش و اندازه گیری گرد و غبار محیط کار (گرد و غبار کلی و گرد و غبار قابل استنشاق) با استفاده از متد ها و دستورالعمل های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت

اندازه گیری گاز و بخارات آلی

سنجش و پایش و اندازه گیری گاز و بخارات موجود در محیط کار با استفاده از بروز ترین تجهیزات سنجش و متدهای علمی بهداشت حرفه ای

اندازه گیری گاز و بخارات معدنی

سنجش و پایش و اندازه گیری اسیدها، قلیاها و گازها و بخارات BTEX محیط کار
سنجش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی

سنجش، اندازه گیری و ارزیابی آلاینده های محیط کار

حفظ سلامت کارکنان مستلزم پایش میزان مواجهه آنها با آلاینده های محیط کار، خصوصاً آلاینده های شیمیایی می باشد. ارزیابی درست مواجهه کارکنان نیازمند اندازه گیری مواجهه بصورت کمی و معتبر، تفسیر این اندازه گیری ها و قضاوت تخصصی، جهت تعیین میزان مواجهه است.

اندازه گیری آلاینده های شیمیایی موجود در محیط کار را می توان از جنبه های مختلف نظیر حالت فیزیکی، ترکیب شیمیایی و  یا اثرات فیزیولوژیك آنها تقسیم بندی نمود.

حالت فیزیکی

الف) گازها و بخارت: که شامل مواد در حالت گازی و یا بخار است.
ب) مواد معلق: که شامل مواد در حالت گردوغبار، مه، دود، دمه، و غیره می باشد.

ترکیب شیمیایی

الف) فلزات: گروه گسترده ای از مواد است که شامل فلزات گوناگون می باشد.
ب) مواد معدنی: شامل کلیه مواد غیرفلزی و غیرآلی می باشد.
ج) مواد آلی: حلال، هیدروکربن، الکل و… می باشد.

تأثیرات فیزیولوژیك

الف) تحریك کننده ها
ب) خفه کننده ها
ج) سموم سیستمیك
د) سرطان زاهای شیمیایی

روش ها و متدهای اندازه گیری آلاینده های شیمیایی

از آنجایی که پس از اندازه گیری آلاینده های شیمیایی، قضاوت درمورد میزان مواجهه کارگر بر اساس مقادیری در حد میلی گرم یا ppm انجام میشود، کمترین خطای تصادفی یا سیستماتیك میتواند منجر به خطای فاحش دربرآورد میزان مواجهه کارکنان با عوامل زیان آور شیمیایی شده و سلامت کارکنان را به خطر اندازد. لذا جهت تضمین صحت و دقت اندازه گیری ها باید ملاحظات مربوط به هر مرحله رعایت گردد.
روش های نمونه برداری و آنالیز مورد استفاده در اندازه گیری آلاینده های شیمیایی مواجهه محیط کار اغلب توسط موسسه NIOSH یاسازمان OSHA  ارائه شده اند.

متدها و روش های اندازه گیری آلاینده های شیمیایی NIOSH
متدها و روش های اندازه گیری آلاینده های شیمیایی OSHA

مشاوره، طراحی و اجرای سیستم های تهویه

پس از اندازه گیری آلاینده های شیمیایی محیط کار و شناسایی گاز و بخارات مضر و بالاتر از حد استاندارد، رسالت دیگر رشته مهندسی بهداشت حرفه ای، کنترل عوامل زیان آور محیط کار می باشد که مهم ترین و زیان آور ترین آن آلاینده های شیمیایی مانند گرد و غبار و گاز و بخارات می باشد. یکی از راه های  برای کنترل آلاینده های شیمیایی محیط کار نصب تهویه های صنعتی می باشد.

علاوه بر اینکه تهویه صنعتی در کنترل آلاینده هاي شیمیایی به جهت حفظ سلامت نیروي کار اهمیت ویژه اي دارد، در مورد مواد قابل اشتعال و انفجار نیز با پایین تر نگه داشتن غلظت آن ازحد پایین اشتعال و انفجار نقش حیاطی در ایمنی محیط کار ایفامیکند. و این سبب بهبود سلامت کارکنان و افزایش راندمان تولید میشود

شرکت مهندسی ایمن گستر جامعه نگر دارای تیم تخصصی تهویه صنعتی می باشد و در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای سیستم های تهویه صنعتی  بصورت تخصصی و علمی در واحد های صنعتی مشغول به خدمت رسانی میباشد.

به این همکاری ها افتخار می کنیم

رزومه شرکت بهداشت حرفه ای ایمن گستر جامعه نگر

دریافت مشاوره رایگان

همین الان در جهت مشاوره خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای اقدام نمایید.

keyboard_arrow_up